href="https://www.ebsfi.fi" hreflang="fi-fi" /

Tekninen tuki

Teknisen tuen tavoitat sähköpostitse ja puhelimitse arkisin klo 9-16. Lue alta myös vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.

tuki@ebsdigital.fi
Puhelinvaihde arkisin klo 9-16, p. 09 3158 4433

UKK - Nayax-maksupääte tekninen tuki

Mistä löydän Nayax-maksupäätteen sarjanumeron?

Nayax maksupäätteen sarjanumeron saat painamalla valikko-painiketta maksupäätteen näytöltä (kolme allekkaista viivaa) ja valitsemalla Terminal Info: sarjanumero näkyy näytön yläreunassa. Löydät sarjanumeron myös maksupäätteen takana olevasta tarrasta.

Miten maksupääte aktivoidaan / deaktivoidaan?

Maksupäätteen aktivointi- ja deaktivointipyynnöt tulee lähettää sähköpostitse tekniseen tukeen: tuki@ebsdigital.fi.

Ilmoita toivomasi aktivoinnin / deaktivoinnin päivämäärä ja maksupäätteen sarjanumero.

Nayax-maksupäätteen virhekoodit: V00-V02 Cash Only

Listassa on yleisimmät virhekoodit. Jos virhekoodia ei löydy listasta, otathan yhteyttä tukeemme.

V00 – Cash Only: Maksupääte ei saa yhteyttä myyntiautomaatin ohjausyksikköön.

Mahdolliset syyt:

  • Vika myyntiautomaatin ohjauskortissa.
  • Asetusvirhe myyntiautomaatissa (esimerkiksi korttimaksu ei ole sallittu).
  • Väärä tai viallinen MDB-kaapeli.
  • Nayax-laitteen asetuksissa on virhe (esim. laite on asetettu käyttämään Marshall-protokollaa MDB:n sijaan).

Mahdolliset ratkaisut:

  • Tarkasta, että myyntiautomaatin maksuliikenneasetus on kytketty päälle.
  • Tarkasta, että MDB-kaapeli on ehjä ja kunnolla kytketty.
  • Käynnistä pääte uudelleen. Sammuta pääte ja odota muutama minuutti ennen uudelleenkäynnistystä.
  • Palauta maksupäätteen tehdasasetukset Nayax Core -portaalissa.

Jos ongelma ei ratkea, otathan yhteyttä tukeemme.

 

V01 – Cash Only: Maksupääte ei saa aktiivista yhteyttä myyntiautomaatin ohjausyksikköön (VMC), vaan odottaa automaatilta MDB-yhteyden alustusta.

Mahdolliset syyt:

  • MDB-asetukset ovat virheelliset joko automaatissa tai maksupäätteessä.
  • MDB-kaapeli on viallinen tai irronnut.
  • Automaatissa tai päätteessä on vanhentunut ohjelmistoversio.

Mahdolliset ratkaisut:

  • Käynnistä automaatti uudelleen (sammuta virta vähintään 3 minuutiksi).
  • Tarkista Nayax Core -portaalissa, että MDB-asetukset ovat oikein määritetty.
  • Varmista, että MDB-kaapeli on kunnolla kiinni ja ehjä.
  • Tarkasta automaatin asetuksista, että korttimaksu on sallittu ja MDB-portti käytössä.
  • Päivitä automaatin ja maksupäätteen ohjelmistot uusimpiin versioihin.

Jos ongelma ei ratkea, otathan yhteyttä tukeemme.

 

V02 – Cash Only: Myyntiautomaatti on lähettänyt “Reader Disable” -komennon, jolloin korttimaksut eivät ole käytössä.

Mahdolliset syyt:

  • Myyntiautomaatin ohjausyksikössä on vika, joka estää ostotapahtumat
  • Automaatti on huoltotilassa tai ovi on auki
  • SIM-kortin yhteys on häiriintynyt

Mahdolliset ratkaisut:

  • Käynnistä automaatti uudelleen (sammuta virta vähintään 3 minuutiksi).
  • Tarkasta, että automaatti ei ole huoltotilassa
  • Puhdista SIM-kortti, ja varmista sen jälkeen, että se on kunnolla paikoillaan.

Jos ongelma ei ratkea, otathan yhteyttä tukeemme.

 

Nayax-maksupäätteen virhekoodit: M00-M05

Listassa on yleisimmät virhekoodit. Jos virhekoodia ei löydy listasta, otathan yhteyttä tukeemme.

M00 / Nayax Logo: Modeemi jumissa alustusvaiheessa.

Mahdolliset syyt:

  • Modeemi ei saa yhteyttä verkkoon tai SIM-korttiin alustusvaiheessa.

  • SIM-kortti on väärin asetettu, likainen tai viallinen.

  • Heikko tai puuttuva verkkosignaali.

  • Antennin liitäntä on irti tai viallinen.

  • Laitteen ohjelmisto on jäänyt jumiin yhteyden muodostamisen aikana.

Mahdolliset ratkaisut:

  • Sammuta laite ja käynnistä se uudelleen (odota vähintään 3 minuuttia ennen uudelleenkäynnistystä).

  • Tarkista SIM-kortti: pyyhi liittimet kuivalla liinalla ja aseta kortti takaisin.

  • Varmista, että antenni on kunnolla kiinni ja ehjä.

  • Siirrä antenni parempaan sijaintiin, jos signaali on heikko.

  • Päivitä laitteen ohjelmisto uusimpaan versioon Nayax Core -portaalin kautta.

Jos ongelma ei ratkea, otathan yhteyttä tukeemme.

 

M01: Modeemi ei löydä SIM-korttia tai verkkoyhteyttä.

Mahdolliset syyt:

  • SIM-korttia ei ole asennettu, se on väärässä asennossa tai viallinen.

  • Ethernet-kaapelia ei ole kytketty tai se on viallinen.

  • Antennin liitäntä on irronnut tai antenni on vaurioitunut.

Mahdolliset ratkaisut:

  • Sammuta laite ja käynnistä se uudelleen (odota vähintään 3 minuuttia ennen uudelleenkäynnistystä)

  • Tarkista SIM-kortti: pyyhi liittimet kuivalla liinalla ja aseta kortti takaisin

  • Varmista, että antenni on kunnolla kiinni ja ehjä

  • Tarkista Ethernet-kaapelin kunto ja liitäntä, jos käytössä

Jos ongelma ei ratkea, otathan yhteyttä tukeemme.

 

M05: Ei yhteyttä palvelimeen.

Mahdolliset syyt:

  • SIM-kortti ei ole kunnolla paikoillaan, on viallinen tai väärää tyyppiä.

  • Antenni on irronnut tai signaali on liian heikko.

  • Laitteen ohjelmisto on jumissa tai verkkoasetuksissa vika

Mahdolliset ratkaisut:

  • Sammuta laite ja käynnistä se uudelleen (odota vähintään 3 minuuttia ennen uudelleenkäynnistystä).

  • Tarkista SIM-kortti: pyyhi liittimet kuivalla liinalla ja aseta kortti takaisin.

  • Varmista, että antenni on kunnolla kiinni ja ehjä.

  • Siirrä antenni parempaan sijaintiin, jos signaali on heikko.

  • Päivitä laitteen ohjelmisto uusimpaan versioon Nayax Core -portaalin kautta.

Jos ongelma ei ratkea, otathan yhteyttä tukeemme.

 

Nayax-maksupäätteen virhekoodit: Nayax-logo, Countdown, Modem Init FLR

Kun maksupäätteen näytöllä on näkyy Nayax-logo, alaspäin juokseva kello (countdown) tai teksti ’Modem Init FLR’, on Nayax-maksupääte menettänyt mobiiliyhteyden. Tarkasta, että antennikaapeli on kunnolla kiinni ja puhdista laitteen SIM-kortti.

Jos ongelma ei ratkea, otathan yhteyttä tukeemme.

Nayax-maksupääte ei hyväksy maksukorttia / maksutapahtuma hylätään

Maksutapahtuman hylkäämisen syyn näkee taustajärjestelmässä virheilmoitus-lokissa. Syitä maksutapahtuman hylkäämiselle voi olla mm.

 

  • PIN-koodin kysely, maksutapahtumaa ei pystytä valtuuttamaan
  • Maksukortilla ei ole katetta
  • Maksukortti on suljettu
  • Maksukortin päivittäinen raja on saavutettu
  • Heikko mobiiliyhteys, maksupääte ei saa yhteyttä

Nayax-maksupääte hyväksyy maksun, mutta automaatti ei anna tuotetta

Ongelman ratkaisemiseksi tulee tietää automaatin protokolla: pulssi, MDB tai Marshall.

Jos kyseessä on pulssilaite, tulee selvittää aktivoituuko rele onnistuneesta maksusta. MDB- ja Marshall-laitteiden osalta ota yhteyttä automaatin toimittajaan tai valmistajaan.

Asiakas ei saanut tuotetta. Miten hyvitän maksun?

Loppuasiakkaan suorittaman maksun saa hyvitettyä Nayax Core -taustajärjestelmässä Dynamic Transaction Monitorissa.

    En saanut tuotetta / tuotteessa on virhe. Mitä teen?

    Ota yhteyttä kauppiaaseen.

    EBS Digital on maksuratkaisujen tarjoaja ja ei käsittele kuluttajien reklamaatioita.

      Ota yhteyttä ja kasvatetaan myyntiäsi yhdessä

      Jos haluat ottaa yhteyttä teknisissä asioissa,
      voit myös käyttää yhteydenottolomaketta.

      =

      Sami Pesonen
      Key Account Manager
      sami@ebsdigital.fi
      Mobile: +358 40 145 0771

      Antero Paljakka
      Sales Manager Finland
      antero@ebsdigital.fi
      Mobile: +358 400 252 553

      Joni Keinänen
      Technical Support Finland
      joni@ebsdigital.fi
      Mobile: 09 3158 4433

      Laura Hiltunen
      Customer Service Coordinator
      laura@ebsdigital.fi
      Mobile: +358 45 195 3646

      EBS Finland Tekninen tuki
      tuki@ebsdigital.fi
      Puhelin: 09 3158 4433, ark. klo 9-16